VVD Drimmelen blij met inzet inwoners om Drimmelen duurzamer te maken

Één van de, misschien wel de grootste, uitdaging voor de komende decennia is hoe we ervoor zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen nog gezond kunnen leven op deze aarde. Ook in Nederland en in de gemeente Drimmelen moet hiervoor actie ondernomen worden en een bijdrage worden geleverd. De afgelopen tijd zijn er in de gemeente veel nieuwe projecten van de grond gekomen, zijn bestaande initiatieven versterkt en zijn inwoners met goede ideeën gekomen. Het is ontzettend positief om te zien hoe al deze aanpakkers aan het werk zijn. Ook VVD Drimmelen zal zich, samen met hen, blijven inzetten voor een duurzame toekomst voor de gemeente!

Inwoners aan zet voor duurzame dorpen

Vorig jaar was er veel verzet tegen het aanleggen van grote zonnevelden, met uitzondering van het initiatief van het TEC in Terheijden. We zijn toen in gesprek gegaan met inwoners, bijvoorbeeld uit Wagenberg, Hooge Zwaluwe en Lage Zwaluwe over hoe inwoners wél hun dorp duurzamer wilden maken. Hiervoor zijn stichtingen opgericht in de genoemde dorpen. Hier worden projecten voor duurzame energie opgezet die wel op draagvlak kunnen rekenen. Dat hiervoor gele hesjes aan de pas moesten komen, nemen we op de koop toe.

Met alle inwoners die hun schouders onder het verduurzamen van onze dorpen zetten, blijven we nog lang de blauwgroene gemeente

Nog mooier is dat inwoners uit de verschillende dorpen elkaar hebben opgezocht om de coöperatie ‘Opgewekt Drimmelen’ op te richten. Intussen hebben ze subsidie ontvangen van de provincie om de dorpen duurzamer te maken. Ook het werk van het TEC in Terheijden kan rekenen op veel bewondering van onze kant. Nu zijn ook de andere dorpen bezig met prachtige initiatieven en zijn we hard op weg naar een mooie, duurzame toekomst voor onze gemeente!

De toekomst

Maar we zijn er nog niet. Ook de komende tijd moet er hard gewerkt worden aan het verduurzamen van onze dorpen. Dat kan de gemeente niet alleen. Juist inwoners, over wiens directe omgeving het gaat, zijn heel goed in staat mee te denken over toekomstbestendige dorpen. Deze inwoners, die hun schouders eronder willen zetten, zullen altijd VVD Drimmelen aan hun zijde vinden. We zijn bereid mee te denken en te luisteren. Benader ons hier vooral voor! Als we samen de uitdaging oppakken, blijven we nog heel lang de blauwgroene gemeente.

Namens de fractie van VVD Drimmelen,  raadslid Jack Rasenberg.