VVD Drimmelen over de woonvisie 2017-2021:

De woonvisie 2017-2021 die afgelopen donderdag in de opinieronde van de gemeenteraad behandeld is, gaat veel verder dan alleen een bouwvisie voor de komende jaren. We moeten niet alleen focussen op stenen, maar goed kijken naar de vraag vanuit onze inwoners. Het wonen in de gemeente Drimmelen wordt nu met een 8,1 gewaardeerd en daar mogen we trots op zijn! Mensen wonen hier graag en willen ook in de toekomst hier kunnen blijven wonen. Daar moeten we dan ook voor zorgen!

Toekomstbestendigheid binnen het wonen en inzetten op starters is hierbij van groot belang! De VVD Drimmelen wil dat de twintiger ‘Kevin’ hier zijn hele leven kan blijven wonen, zijn gezin kan starten en later hier van zijn oude dag kan genieten. En ook vooral deze starters zorgen juist voor behoud van levendigheid en leefbaarheid van de kernen!

Helaas vertrekken veel jongeren voor hun eerste eigen woning nog veel te veel naar andere gemeenten. Dit heeft vooral met de prijzen van de woningen te maken. En dan is het nog maar afwachten of ze op een latere leeftijd weer terug zullen komen. We moeten er juist op inzetten dat we die jonge mensen niet kwijtraken! We zijn dan ook erg blij dat de startersleningen beschikbaar blijven. Maar meer goedkope, echte starterswoningen zijn echt een must voor de VVD Drimmelen!

De VVD Drimmelen ziet in de toekomst ook graag dat jong en oud elkaar aanvullen in de wijken. Zo kan de jonge ‘Kevin’ zijn gepensioneerde buurman ‘Jan’ helpen in de tuin bijvoorbeeld en andersom kan ‘Jan’ de buurt overdag in de gaten houden om het voor iedereen een fijnere leefomgeving te maken.

Een idee dat vanuit de VVD toegejuicht wordt is om echte starter-starterswoningen te bouwen die betaalbaar en geschikt zijn voor stellen die nog geen kinderen hebben bijvoorbeeld en die tegelijkertijd geschikt zijn om als seniorenwoning te kunnen dienen. Zo vang je twee vliegen in 1 klap en krijg je automatisch die combinatie in de wijk.

Daarnaast zijn er de belangrijke ontwikkelingen van het groeiende aantal eenpersoonshuishoudens en de vraag naar duurdere huur. In deze veranderende tijd moeten we inzetten op alleenstaanden die een steeds groter deel van onze maatschappij vormen en andere woonvormen vragen. Gelukkig is hier aandacht voor in de woonvisie.

De vraag naar duurdere huur komt vanuit de markt en heeft ook te maken met deze nieuwe tijd waarin we bijvoorbeeld veel ZZP’ers hebben. Omdat er momenteel nog maar een klein percentage beschikbaar is voor deze doelgroep, vind de VVD Drimmelen dat ook daar de komende tijd op ingezet moet worden.

Ook hebben we vragen gesteld over de haalbaarheid van het energieneutraal bouwen vanaf 2018, we hebben hier hoopvolle antwoorden over gekregen en we hopen dat dit vooral ook door de lokale bouwbedrijven mogelijk gemaakt zal worden. Met deze nieuwe woonvisie hoopt de VVD Drimmelen dit de komende jaren in de praktijk terug te zien, zodat we gezamenlijk kunnen bouwen aan onze toekomst!