Maak sport en bewegen gezellig en laagdrempelig in Drimmelen

In afgelopen opinieronde van 11 maart hebben wij als VVD onze mening gegeven over de vernieuwde sportnota. De VVD vindt bewegen en een gezonde leefstijl superbelangrijk, maar dit is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Daarom hebben we een nieuw idee geïntroduceerd: beweegmaatjes. Met beweegmaatjes worden sportieve inwoners van de gemeente Drimmelen gekoppeld aan mensen die graag gezonder willen leven maar niet goed weten waar te beginnen. Zo wordt het niet alleen makkelijker meer te bewegen of gezonder te eten maar ook nog eens gezelliger!

Maak sporten en bewegen bereikbaar voor iedereen in onze gemeente

Veel inwoners krijgen sport en bewegen al van jongs af aan mee via school, via de sportvereniging of via initiatieven vanuit de gemeente. Eenmaal volwassen maken de meeste mensen zelfstandig, om verschillende redenen, tijd voor sport en beweging. Een rondje wandelen, deelnemen aan sportieve activiteiten van een vereniging of sportschool of individueel gaan voor uitdagende doelen.

Het is echter niet voor iedereen vanzelfsprekend om een gezonde leefstijl aan te houden of de stap naar één van de sportverenigingen in onze dorpen te zetten. Iemand die weinig mensen kent of lichamelijke klachten heeft, ervaart al snel een drempel of denkt dat een vereniging of het aanbod niet toegankelijk is. Daarnaast kunnen veel mensen wel wat hulp gebruiken bij het regelmatig bewegen of bij gezonder koken.

Mario Ruis, burgerlid VVD Drimmelen

Beweegmaatjes: help iemand uit je eigen buurt

We hebben daarom met VVD Drimmelen de gemeente geadviseerd om een programma op te stellen waarbij er een beroep gedaan wordt op de bestaande sportieve inwoners van onze dorpen, de zogenoemde ‘beweegmaatjes’. Iedereen kent namelijk wel iemand in zijn directe omgeving die een drempel ervaart en hulp kan gebruiken bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Een vriend of vriendin, een familielid of gewoon iemand uit de straat.

Met beweegmaatjes worden deze mensen aan elkaar gekoppeld. De maatjes kunnen bijvoorbeeld eens in de week of maand met elkaar wandelen of gezond koken. Alles in een vertrouwde, persoonlijke sfeer. Zo kunnen mensen samen bewegen zonder prestatie-element. Er bestaat een grote kans dat dit als plezierig ervaren zal worden en bij zal dragen aan het zelfvertrouwen.

We kijken als VVD Drimmelen ernaar uit om te zien wat de gemeente met dit idee gaat doen en waar wij als partij in kunnen helpen en ondersteunen.

Mario Ruis

Burgerlid VVD Drimmelen