VVD Drimmelen wil er alles aan doen om onze boeren te behouden in de gemeente

Onze gemeente heeft een groot oppervlakte aan buitengebied. Dit gebied wordt met veel passie en overgave beheerd door onder andere boeren die een veeteeltbedrijf hebben. De afgelopen tijd zijn wij met boeren uit onze gemeente in gesprek gegaan. Zij liggen al jaren onder vuur door landelijk en provinciaal beleid. Het is werkelijk niet te bevatten wat zij de afgelopen jaren hebben gedaan om maar aan steeds veranderend beleid te voldoen. Om moedeloos van te worden. Ons buitengebied is niet compleet zonder boeren. Wij staan dan ook pal achter onze boeren.

Geen fijn buitengebied zonder onze boeren!

Stikstof

Bovenop het wispelturige beleid van de afgelopen jaren komt nu de stikstofproblematiek. Wij hebben verschillende boeren die hiermee opgezadeld zijn, gesproken. We hebben dan ook alle begrip dat zij boos en teleurgesteld zijn. De ene investering is nog niet afgerond of er moet een andere voor in de plaats komen.

De invloed die wij als lokale partij op dit geheel hebben is klein. Dat neemt niet weg dat wij al verschillende keren aan de provinciale VVD hebben aangegeven dat wij vinden dat het provinciaal beleid het landelijk beleid moet volgen. Hierdoor wordt er meer tijd en ruimte aan boeren geboden. Onrechtvaardig vinden wij het dat boeren in Brabant strengere regels worden opgelegd dan boeren in andere delen van Nederland.

Geen buitengebied zonder boeren

Wij zijn ervan overtuigd dat zonder onze boeren een fijn buitengebied onmogelijk is. In de omgevingsvisie van onze gemeente zullen wij er alles aan doen om boeren te behouden in onze gemeente en niet nog verder weg te pesten met regels. Daar maken wij ons hard voor.

Wij blijven de ingewikkelde stikstofproblematiek volgen en invloed uit oefenen waar we kunnen. We leven enorm mee met onze bevlogen boeren en hopen dat er snel duidelijkheid komt in deze onrechtvaardige problematiek.

Namens de fractie van VVD Drimmelen, Jack Rasenberg