De horeca is ontzettend belangrijk door onze dorpen in de gemeente Drimmelen. Cafés en restaurants brengen niet alleen sfeer in de dorpen, ze zorgen vaak voor onderdak voor onze verenigingen. Daarnaast hebben ze veel te bieden voor de toeristen die in onze gemeente blijven, bijvoorbeeld in de hotels, op de campings en in de B&B’s. De afgelopen periode is de horeca ongenadig hard getroffen door de coronacrisis. Daar komt de tweede sluiting van de komende weken nu bovenop. Wij gingen onlangs op bezoek bij een aantal horecaondernemers om te luisteren naar hun ervaringen van de afgelopen maanden.

Een luisterend oor

Wat opvalt aan de verhalen uit de horeca is dat er continu creatief wordt meegedacht hoe de maatregelen het best uit te voeren zijn. Dit valt niet mee met de regels die om de zoveel tijd wijzigen. Bij Edwin Lievens van ’t Barreke in Terheijden mochten in de weken tot de sluiting nog maar twintig mensen binnen en daarom moesten mensen van tevoren reserveren. Hij hoopte vooral dat mensen eerder naar zijn Barreke kwamen omdat hij om 22:00 moest sluiten. Het is continue schakelen en bijsturen. Edwin vertelt:

“Van de zomer heb ik ‘Terras aan het Water’ bij Ons Thuis kunnen huren en dat liep gelukkig goed. Fijn ook dat de gemeente Drimmelen hieraan heeft meegewerkt.”

Bij restaurant Ripasso aan de Moerdijkseweg waren ze tijdens en net na de zomer weer lekker op gang gekomen toen de strengere maatregelen, voorafgaand aan de huidige sluiting, werden afgekondigd. Yannick en Wijnanda mochten toen weer minder gasten ontvangen. Yannick:

“Tijdens de lockdown in mei hebben we samen met de kok afhaalmaaltijden bereid en hoewel dat best goed liep, koken we natuurlijk het allerliefst voor onze gasten in het restaurant.”

Yannic en Wijnanda van restaurant Ripasso vertelden ons over hun ervaringen in coronatijd

Het is ons opgevallen dat het werk in de horeca een soort puzzel is geworden: na iedere persconferentie is het weer kijken hoe je businessmodel eruit moet gaan zien. Wat ook opvalt: het lukt veel horecaondernemers om positief te blijven en er steeds weer het beste van te maken. Bijvoorbeeld door te kijken of er afhaalmogelijkheden zijn voor het bedrijf en plannen te maken hoe zo veilig mogelijk mensen kunnen komen eten en drinken.

Blijf onze lokale horeca steunen! Nu kan dit bijvoorbeeld met het bestellen van afhaalmaaltijden of door het kopen van cadeaubonnen bij restaurants en cafés die dicht zijn. En wanneer het weer mag om met inachtneming van alle maatregelen er te gaan eten en drinken. Zo kunnen we nog lang van onze fantastische horeca in de gemeente genieten.

VVD Drimmelen denkt mee

Wij zijn voorlopig nog niet af van de coronacrisis. We gaan nog een aantal moeilijke maanden tegemoet. We denken bij VVD Drimmelen graag mee over ideeën waarmee we de coronasituatie makkelijker en dragelijker te kunnen maken. Heb je ook een idee, bijvoorbeeld voor ondernemers? Deel het mee ons! Stuur hiervoor een berichtje naar fractie@vvd-drimmelen.nl